This Pas Supporter's Blog Is. Powered by Blogger.

KALAU TAK MAMPU BAYAR CUKAI,BIAR KAMI AMBILALIH UUM - MB KEDAH

Tuesday, April 19, 2011

Negeri tadbiran Pakatan Rakyat yang paling kurang kontroversi - Kedah beberapa hari lepas dihangatkan dengan kenyataan Menteri Pengajian Tinggi yang kecewa kerana kerajaan negeri Kedah telah bertindak menaikkan cukai tanah Universiti Utara Malaysia sebanyak sepuluh kali ganda tahun ini.

Menurut menterinya,Datuk Seri Mohamed Khalid Nordin,kerajaan negeri telah bertindak menaikkan cukai tanah tahunan universiti terbabit daripada RM150 000 setahun kepada RM1.8 juta setahun.

Khaled dalam kenyataannya itu berasa kesal dengan tindakan kerajaan negeri yang cuba untuk membebankan pusat pengajian tinggi awam dengan bayaran cukai tanah yang terlampau tinggi.Khaled juga nampaknya kecewa dengan masalah yang menimpa Universiti di utara tanah air itu yang menghadapi masalah kekurangan bekalan air sejak setahun yang lalu di mana pihak universiti terpaksa membelanjakan sehingga RM90 000 sebulan bagi menanggung kos mengangkut air dari luar.

Secara umumnya,Khaled dilihat cuba menyampaikan mesej kepada kerajaan negeri yang menurutnya patut berbangga dengan kewujudan UUM di Sintok,bukannya membebankan pula universiti terbabit.Malah,isu air yang membelenggu universiti tersebut dilihat mahu disalahkan kepada kegagalan mengurus oleh kerajaan negeri Kedah dalam soal memberikan kesejahteraan kepada para penuntut universiti di Kedah.

Khaled kemudiannya membuat kenyataan bodek yang memuji-muji partinya sendiri dengan menyatakan sekiranya Umno yang memerintah Kedah,ia tidak akan membebankan universiti dengan bayaran cukai tanah yang begitu tinggi.

Universiti Utara Malaysia Sintok khabarnya menghadapi masalah air
yang agak serius
Sebagai seorang pembaca yang tidak terikat kepada hanya satu sumber berita,aku cuba mencari-cari kebenaran di sebalik kenyataan Menteri Khaled Nordin itu.Tindakan Khaled itu walaupun kononnya nampak prihatin pada nasib institusi pengajian tinggi,tetapi hakikatnya beliau cuba untuk menunjukkan kelemahan kerajaan Pas Kedah dalam mentadbir negeri.

Perkara ini juga nampaknya mula diulas oleh blogger celaka upahan Umno untuk memburuk-burukkan kerajaan Kedah yang dikatakan cuba mencekik darah kepada universiti.Yang menghairankan,apabila kerajaan Kedah membongkarkan salahlaku syarikat GLC negeri ketika pemerintahan Umno yang memberikan sumbangan kepada Umno dan beberapa orang pemimpin Umno Bahagian,blog-blog celaka ini diam seribu bahasa.

Apapun,mujurlah Ustaz Azizan Menteri Besar Kedah cepat bertindak untuk respons dalam isu ini.Ketika ditanya oleh beberapa orang pemberita semalam,beliau telah menjelaskan secara terperinci akan keadaan sebenar mengenai dakwaan kenaikan cukai tanah UUM oleh Menteri Khaled Nordin terbabit:





Fakta kes adalah seperti berikut,mengikut transkrip asal ucapan Ustaz Azizan:


Pada tahun 2006 hingga 2008,tanah UUM telah dibuat rebate oleh kerajaan pada masa itu.Sepatutnya, mereka perlu membayar RM1.2 juta.Tetapi UUM tidak mempunyai duit dan minta dikurangkan,kita bagi RM100 000 sahaja untuk dua tahun.


Lepas 2009,kita ambil,kita mintalah duit itu balik.Bukannya naikkan cukai tanah.(wartawan : rebate ya?).Ha, hak dulu tu rebate.Faham tak?Dia tak faham tu dia salah dapat penerangan daripada orang.Dulu rebate.Dua tahun,lepas itu habis tempoh kerajaan negeri mintak baliklah duit tu.Itu duit kerajaan Kedah.


Sebelum ini RM1.2 juta dia bayar.Tu dia bising pasal 100 ribu.La ni naik 1 juta,sepuluh kali ganda depa kata. Betul lah.Dulu depa turunkan harga itu.


(Wartawan : start bila tu?).2006.(Wartawan : 2006-2008 hak rebate,lepas tu harga biasa?)Ha biasalah.Kita bagi dua tahun.Biasa kita buat amalan biasa.Memang kita buat rebate.Kalau mereka buat rayuan kita buat rebatelah sat.Pastu kita ambil balik.


Negeri Kedah ni pun nak bergantung pada duit hasil tanahlah.Bukan kita tambah tinggi apa-apa.Dah kerajaan negeri tak pernah buat satu circular baru untuk penaik cukai tanah.Baru turun tiga tahun,takkan nak naik?


(Wartawan : Ada tak pihak UUM consult dengan Datuk Seri apa ka untuk kali ini?)Nak consult apa,depa kena bayarlah tu.Dia dapat duit Kementerian Pendidikan (Tinggi).Bukan duit sekolah dia.


Kalau depa tak ada duit,bagi kami ambil sekolah tu.Pajak kamilah.


(Wartawan : ni masalah ayaq (air) kat UUM?).Tak itu lagi masalah diorang.Itu masalah dalaman UUM.Kita beri paip ayaq berlubang.Faham tak berlubang?Boleh supply semua di negeri utara,apa di bahagian kita.


Masalah diorang sekarang,diorang tak siapkan insfrasturuktur untuk warga UUM yang makin bertambah.Dulu dia buat paip itu,dengan tangki untuk 10 000.Sekarang 30 000!Dengan padang golfnya,dengan hotelnya. Keluar ayaq semacam.


Okay as anexample.Katakan rumah saya,ayaq masuk rumah saya paip satu inci.ataupun tiga suku inci,okay?
Akhirnya,tiba-tiba saya naikkan rumah saya sampai berapa banyak.Sudah naik sepuluh biji rumah belakang saya.Paip masuk satu lubang yang sama.Tentulah maknanya ayaq tu tak cukup.Salah pihak JBA ka salah pihak saya?


(wartawan : dia(UUM) kena upgrade).Ya,dia kena upgradelah.Suruhlah kementerian bagi duit.Ha, kementerianlah kena upgrade dalam tu.Kalau tak serah pada kami,kami nak ambik UUM.Nampak tak dak duit sangat.Okay?


Ulasan penulis:


Nah,nampaknya Khaled Nordin bakal malu besar dalam hal ini.Dia cuba untuk memburukkan kerajaan negeri.Walhal,kelemahan itu berpunca daripada kelemahan pentadbiran dalam kementerian yang dipegangnya.Bayangkan sebuah universiti yang seluas 25 ekar,mempunyai populasi 30 000 orang penduduk di dalamnya,ditambah dengan pusat pertumbuhan komersial,gagal untuk menaiktaraf sistem bekalan air di kawasan tersebut.


Malah,kegagalan UUM untuk membayar cukai tanah atas alasan ketiadaan dana menunjukkan betapa lemahnya pentadbiran kerajaan Malaysia.Sepatutnya Khaled Nordin perlu lebih berhati-hati dalam isu ini, daripada orang tak tahu kelemahan UUM,sampai orang tahu.


Bak kata Ustaz Azizan,kalau tak mampu bayar,bagi Kerajaan Pas Kedah ambilalih UUM.Nampak takdak duit sangat.

2 ulasan:

Anonymous,  April 19, 2011 at 5:45:00 AM PDT  

Khabarnya ada bijih timah di kawasan kampus UUM. Kenapa tak melombong?

Anonymous,  April 19, 2011 at 6:18:00 PM PDT  

Nak melombong apa?..dah namanya kawasan kampus bukannya tanah kosong...

Post a Comment

artikel berkaitan

Related Posts with Thumbnails

propas1992 copyrights 2011

Segala Tulisan yang terdapat dalam blog ini adalah tulisan sepenuhnya propartiislammalaysia.blogspot

Sebarang salin semula di blog lain seeloknya diberikan kredit sebagai menghargai penulis asal.

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP